#ياعلاء_خليك_في_خيبتك “عصفورة جديدة” وناشطون: المنقلب والمخلوع إيد واحدة

- ‎فيسوشيال

هاجمت لجان المخابرات التابعة للانقلاب العسكري "علاء" نجل الرئيس المخلوع حسني مبارك، مع "وصلات ردح" عبر هاشتاج #ياعلاء_خليك_في_خيبتك الذي استثمره ناشطون في التعبير عن توحد دولة الفساد والمحسوبية فتصدر الهاشتاج "تويتر"، وذلك عقب دفاع علاء مبارك عن والده عبر "السوشيال ميديا" ضد اتهام السيسي نظام المخلوع بأنه جعل من مصر "كهنة" ودولة فاشلة من أجل الحفاظ على الكرسي.
المفارقة التي رصدها الناشطون أن السحر انقلب على الساحر، حيث إن نفس اللجان التي تهاجم علاء مبارك لدفاعه عن الطاغية والده، تسب ثورة يناير والمدافعين عنها والداعين لاستكمالها.
الإعلامي معتز مطر وعبر @moatazmatar قال إن "افضل تعليق في دولة البزرميط ع الهاشتاج اللي دشنته المخابرات #ياعلاء_خليك_في_خيبتك  دفاعا عن السيسي ومعايرة علاء بأن أبوه خرب البلد". 

وأضاف الكاتب محمد إلهامي@melhamy أن "من كانوا كلابا لـ #مبارك، انتقلوا إلى صف #السيسي ويخوضون الآن معركة ضد ابن مبارك!! .. وإذا أنعم الله علينا وذهب السيسي، فسينتقل نفس الكلاب إلى المربع الجديد ليهاجموا محمود بن السيسي!!.. بينما أهل البلد ذاقوا الدم والنار والخوف والسجن والموت في أيام الطاغيتين!

https://twitter.com/nagibelbana/status/1478329339800432641

أما الإعلامي سامي كمال الدين @samykamaleldeen فكتب: "آه فعلا يا علاء مبارك خليك في البيت.. مش في المخابرات ولا الرقابة الإدارية.. على رأي فكري الهواري حسني مبارك لو كان عايز يدخل ابنه جيش أو مخابرات حربية مكنش حد منعه، بس للأسف اللي يقصدهم فكري هايبر وان دخلوا الجيش والمخابرات والرقابة في عهد أبو علاء".
واعتبر الإعلامي أسامة جاويش @osgaweesh أن "السيسي وعباس كامل ولجانهم ماشيين بمبدأ.. لا تعايرني ولا أعايرك ده الهم طايلني وطايلك.. خناقتهم مع #علاء_مبارك دلوقتي عن مين فيهم خيبته أكبر ومين خرب البلد أكتر ومين اللي فاشل أكتر .. #ياعلاء_خليك_في_خيبتك هاشتاج جديد عن الحرامية لما يختلفوا مع بعض والضحية دايما هو الشعب الغلبان".

رب ضارة نافعة
وفي رأي النشطاء فإنه "رب ضارة نافعة" فكتب جودة عرفة @ArafaAboelela "#ياعلاء_خليك_في_خيبتك.. فهمت يامنعم ولا لسه.. الحرامية بيعايرو بعض .. مين خربها ومين قعد على تلها .. لسه بردو مصدق شعارات الوطنية الكدب.. كلهم اوساخ يا منعم .. مبارك ونظامه والسيسى ونظامه كلهم .. حرامية وفاسدين وولاد مؤسسة واحدة.. فهمت يا منعم.. ".
وكتب كهرباء في الميه @Ahmed36Mohamed "#ياعلاء_خليك_في_خيبتك أقسم بالله حاجه مسخرة شويه بهايهم بيدافعوا عن حرامية وفاسدين ضد اللي علموهم السرقة والفساد.. فكرتوني بفيلم "ياعزيزي كنا لصوص".
https://twitter.com/Ahmed36Mohamed/status/1478364197675319297

من خربها أكثر
واعتبر حساب @jhoncool7 أن ".. الوضع اتغير خالص دلوقتى السيساوية وبتوع مبارك بيتخانقوا على مين خربها أكتر.. زي ما بقولك كدا".
واعتبرت "الشيماء" @Shaima55shaima أن ".. لما تلاقى الفلول بقيادة علاء مبارك  والنظام الحكام بجماهيره بيتخانقوا مع بعض وكل فريق بيحمل التانى مسئولية تدهور مصر ، رغم أن الفريقين مجتمعين السبب فى تدهور مصر وهما اللى  كانوا إيد واحدة ومصالح واحدة من كام سنة وبيقولوا فى بعض أشعار".

لجان السيسي
ومن أقوال اللجان الإلكترونية  للمخابرات ما كتبه حساب @Asssei "انهم عائلة أخذت على التدليس وإفساد المجتمع والسياسة بقت عندهم رأس مال فى عصرهم رأينا أراضي البلد تنهب من حثالة بيعت لهم مصانع الدولة بتراب الفلوس وخراب فى البنية الأساسية والتعليم والثقافة ولا انتم نسيتوا 30 سنة دمار ولكن سوف #تحيا_مصر #ياعلاء_خليك_في_خيبتك
https://twitter.com/Princesssoooonn/status/1478347660650323974
https://twitter.com/radwa_rody88/status/1478346074616176642

علاء إخوان!
الجديد من اللجان أن بعضها اتهم علاء مبارك أنه إخوان ومتعاطف معهم والدليل تعزيته محمد أبو تريكة!

حيث قال @Shaimaalam3: "الإخوان انتشروا في مفاصل الدولة فى عصر مبارك عشان كده علاء اندمج معاهم فى كل كبيرة وصغيرة لانه ملقاش شعبية غير من الإخوان وهم جمهورة وقاعدته الوحيدة اللى ممكن يتسند عليها ، والسمع والطاعة بتخليهم يتجمعوا بسرعة على أي حاجة مطلوبة منهم".
الرد جاء من أنصار مبارك وكتب أسامة رمزي @OsamaRa88591518 "هاش حقد وإفلاس من لجان شفت الإنجازات إفلاس وفضيحة بعد نزول شعبية السيسى للصفر وهو عارف كدا وكل يوم يبهرنا بأنجاز أي مقاول أنفار يعمله. يا "…" انت أكبر من كدا والناس اللي حواليك سبب من اسباب الفشل غير الطبالين دول بقا بيعملوا هاشات وتنقلب ضدك نفس دماغ الخروف #ياعلاء_خليك_في_خيبتك".
https://twitter.com/OsamaRa88591518/status/1478325159052333058