تصدر هاشتاج #جزيرة_الوراق موقع التواصل الاجتماعي للتغريدات القصيرة "تويتر" مع مشاهد جديدة لمنع مظاهرات أهالي الوراق الرافضة للتفريط ببيوتهم وأراضيهم الزراعية لصالح مشروعات إماراتية داخل مصر.
ونظّم أهالي جزيرة الوراق وقفات للمطالبة بالإفراج عن أبناء الجزيرة المعتقلين، الذين ارتفع عددهم مع اعتقال داخلية الانقلاب ل7 جدد بمظاهرات الأحد 14 أغسطس رفضوا إخلاء منازلهم، بعد اقتحام قوات الأمن الجزيرة.
وقالت زهرة (@SlovanQueen) "أهالي #جزيرة_الوراق تظاهروا ضد رفع قياسات عدد من منازل منطقة حوض القلمية تمهيدا لنزع ملكيتها، فاعتقلت الشرطة منهم7 أشخاص ، يعني الناس تتعب وتشقى وتشتري أرض عشان تبني عليها أربع حيطان تسترهم هم وأولادهم ، والأخر يترموا في الشارع عشان بلحة وعصابته باعوا بيوتهم وهم فيها، هتسكتوا إلى متى؟!!!
 

 

 

سلطة فاسدة تستسهلُ اغتصابَ حقوق الفقراء،من دون خجل ولا خوف ولا محاسبة،وفى تحدٍّى لشعب ضعيف بتشتته،فعل الشعب دون المستوى المطلوب،فهو مازال لم يعي أنه شعب واحد ويثور من أجل بناء دولة العدل،والدفاع عن حقوقه المغتصبة،الفقر فى الوطن غربة #بتهجرونا_لصالح_مين #جزيره_الوراق #ارحل_يا_سيسي

— mohamed atiaa (@mohamed54694793) August 16, 2022

 

 

وأضاف علي يار (@Elbnaa22) "عادت المواجهات ، بس المرة دي مش مع  فصيل سياسي صعب أنك تتهمه بالإرهاب ، المرة دي مع الشعب اللي سُرقت أرضه وفلوسه ولقمة عيشه".
ورأى حساب صوت من الشرق (@AlshrqSwt) أن "ما يدور في جزيرة الوراق ، نفسه فعلته إسرائيل في الأراضي المحتلة مع الفلسطينين ، ربنا يرحمنا وطول ما إحنا ساكتين ، هيعمل العسكر كل مايرونه في صالح بقائهم في الحكم ، شوية هشتجات والسلام ختام".
 

مش قادرة استوعب أن الناس بتضرب عشان تخرج من بيوتها فى بلادها والأغرب أن مش احتلال مثلا او تنازع أطراف لا دى الدولة وأهل جزيرة الوراق
أكيد فى حلول غير كدا#جزيره_الوراق

— Nariman gamel (@Nariman_ga) August 16, 2022

 

وكتبت مريم (@mrym877799455) "عمري ماشفت رجالة بجد زي أهالي الوراق ، شجاعة وإصرار على عدم ترك أرضهم وبيوتهم ، ياريت مصر كلها زي الوراق".
واستدعت بيان الشامي هتافات أهالي الجزيرة وعبر (@BYAN_ELSHAMY) قالت "همضي بدمي مش بالحبر ، عمري ما أفرط منها بشبر ".
 

 

ابن الحرام مش سايب واحد ف شعب مصر مرتاح لا مؤيد ولا معارض منك لله يابن اليهودى #جزيره_الوراق

— khaled elrawy (@KKemo88z) August 16, 2022

 

 

وكتب حساب ثمار (@q_1aq) "#جزيرة_الوراق مايحدث فيها جـريمة حقيقة وسلب لأملاك الناس بغير وجه حق ، وناسها يناضلون وحدهم ينتظرون أن تشد من أزرهم القاهرة وباقي مصر  ، تذكر يا سيسي أن ذاكرة المظلوم تاريخ يُحكى".
وأضافت هند المصرية (@hind_selim22) "لا فرق بين ما يحدث من جيش الاحتلال ضد أهلنا بفلسطين وما يحدث الآن في جزيرة الوراق ، جيش أساسي في الأراضي المحتلة وجيش فرعي بأسماء مصرية وزي مصري  ، جيش يقتل ويستعبد هناك وجيش يفعل نفس الفعل هنا".
وقال حساب بطل (@batelsegnmasr)  "وزير دفاع السيسي أسد على أهل #جزيرة_الوراق  نعامة أمام  #سد_النهضة الأثيوبي".

#المصريين_على_قلب_رجل_واحد".
 

https://twitter.com/i/status/1559510582264565761

 

واعتبر طارق سليمان أن الهجمة الحالية تدل على إفلاس الانقلابيين وكتب عبر (@TarekSo64179442) "الحكومة كل ما تفلّس تضغط على أهالي الوراق".
 

 

خلي بالك
خلي بالك
لو حسوا أننا سهلين اوي كدة الدور هيبقي علي الوراق وامبابه وكورنيش امبابه كله،كلها مناطق ناس غلابه وتطل علي أو قريبة من النيل لازم مظاهرات ودروع هناك ونقفلهم😡لشعب المصري مش هفأ يا مهزقين احنا صحاب الأرض مش انتو يا عصابه#جزيرة_الوراق
#انترنت_غير_محدود_في_مصر

— Political_Girl (@Politic45874573) August 16, 2022

 

 

Facebook Comments